Sähköverkkoyhtiöt varmistavat sähkön saannin suomalaisille läpi tuulen ja tuiskeen, 24 tuntia vuorokaudessa, 7 päivää viikossa, vuoden ympäri. Jos säätiedotus ennustaa myräkkää, Carunalla varaudutaan jo etukäteen mahdollisiin sähkönjakeluhäiriöihin. 

Tämä artikkeli on toteutettu yhteistyössä Carunan kanssa, joka on Suomen suurin sähkönsiirtoyhtiö. Yrityksessä työskentelee noin 270 henkilöä ja lisäksi se työllistää suoraan yhteensä 1 800 henkilöä eri puolilla Suomea.

Katso Carunan avoimet työpaikat » Käyttökeskuksen operaattoriharjoittelijaksi »

On synkkä ja myrskyinen yö. Yhtäkkiä sähköt menevät poikki. Sähköjen katkeaminen lyhyeksikin ajaksi voi olla ikävä paikka, mutta ei hätää, sanoisi ammattilainen, sillä asia on jo työn alla. Carunan käyttökeskuksessa Espoossa huolehditaan päivin ja öin 650 000 asiakkaan sähköntoimituksesta. Jos verkkoon tulee poikkeamia, niihin reagoidaan välittömästi, jotta haitat asiakkaille jäävät mahdollisimman pieniksi. Käyttökeskuksen päällikkö Kimmo Vainiola ja Käyttöinsinööri Velimatti Hahl kertovat, miten poikkeaviin sääennusteisiin varaudutaan ja mitä kaikkea tapahtuu Carunan käyttökeskuksessa.

Neljä vuodenaikaa vaikuttavat verkon toimintaan

couple-umbrella
Carunalla seurataan tarkasti sääolosuhteiden muutoksia.

Käyttökeskuksessa seurataan sään muutoksia muun muassa järjestelmillä, jotka on suunniteltu alun perin meteorologien käyttöön. “Seuraamme pari vuorokautta eteenpäin tunnin tarkkuudella lämpötilan vaihteluja, tuulen nopeutta ja suuntaa sekä sääolosuhteiden vaihtelua kuten räntä- ja lumisateita”, Vainiola avaa. Talvisaikaan erityisesti tykkylumi aiheuttaa sähkökatkoja, kun puihin kertyy lumikuormia ja puut taipuvat lumenpainosta sähkölinjoille. Syksyllä haasteita aiheuttavat kovat tuulet ja syysmyrskyt, joita esiintyy pääasiallisesti rannikolla. Kesällä häiriötilanteita saattavat aiheuttaa ukonilmat. Niiden ennustaminen on vaikeaa, sillä ukkosmyrskyt saattavat jäädä paikallisiksi ja kehittyä lyhyellä aikavälillä.

“Suurhäiriötilanteisiin varaudutaan aina etukäteen ja tavoitteena on se, että mikään tilanne ei pääse yllättämään. Siksi käyttökeskuksessa seurataan tarkasti sääolosuhteita, sään muutosta ja ennusteita”, Vainiola kertoo.

“Tähän työhön tultuaan on ruvennut hyvin eri tavalla seuraamaan sääennusteita. Jos uutisoidaan huonoa säätä, niin tietää esimerkiksi varautua mahdolliseen työvuoroon”, Hahl sanoo. “Jokaisesta käyttökeskuksen työntekijästä on tullut pieni meteorologi. Aihe kiinnostaa ja sitä voi hyödyntää myös siviilissä. Ei myöskään huolestu turhaan, jos kotona tulee sähkökatko. Voi luottaa siihen, että jollakin on tämä tiedossa ja joku tämän asian hoitaa”, Vainiola kommentoi.

Kun myrsky uhkaa – näin varaudutaan ennakkoon

storm-lightning
Carunalla edes myrsky ei pääse yllättämään.

Arvioimme  sääennusteen pohjalta, miten myrsky vaikuttaa sähköverkkoon, kuinka moni asiakas tulee kokemaan sähkökatkon ja kuinka monta vikaa myrsky tulee aiheuttamaan. Jotta voimme toipua nopeasti tilanteesta, selvitämme etukäteen kuinka paljon resursseja tarvitaan ja mille alueelle”, Vainiola kertoo.

Carunalla varaudutaan hyvissä ajoin etukäteen myrskyn mahdollisesti aiheuttamiin sähkönjakeluhäiriöihin. Kun sääennuste lupaa myrskyä, työn luonne muuttuu totaalisesti. ”Silloin lykätään  suunnitellut työt ja keskitytään pääasiassa myrskyn aiheuttamiin vahinkoihin. Myrskyjä on suhteellisen harvoin, mutta kun niitä on, ne voivat vaikuttaa laajalla alueella, Hahl kertoo.

Suurmyrskyt työllistävät jopa satoja henkilöitä

Sääennusteen ollessa uhka sähköverkolle, aloitetaan varautuminen ja hälytetään henkilökuntaa töihin ja varallaoloon. ”Mitä laajempia tuhoja ennustetaan, sitä isommalla porukalla varaudutaan”, Hahl kertoo. Ennakkoon varautuminen ei luonnollisestikaan aina estä vaurioiden tai jakeluhäiriöiden syntyä. Ison myrskyn lähestyessä organisaation operatiiviset työt pysäytetään ja resursseja keskitetään asiakaspalveluun, viestintään ja vikojen korjaamiseen mahdollisimman nopeasti.

caruna-kaapelin-asentajat
Sähköverkkojen ylläpito työllistää myös asentajia kentällä. Kuva: Caruna

Tehokas kommunikointi asiakkaille on avainasemassa häiriötilanteissa. Carunalta välitetään tietoa sähkökatkoista ja muista häiriöistä nettisivuille, häiriöinfopuhelimeen, sekä suoraan verkon asiakkaille tekstiviesteillä ja sähköpostilla. Joskus viestiä on välitetty myös radion avulla.

Carunalla on pitkältä ajalta kokemuksia siitä, miten sääolosuhteet vaikuttavat sähköverkkoon. Resurssit selvitetään varautumiskyselyillä, jotka lähetetään henkilöstölle. Kun tilanne on päällä, on käyttökeskus miehitetty etukäteen, jolloin häiröistä toipuminen on nopeaa. Aina ennusteet eivät toteudu, jolloin kaikkia resursseja ei tarvitse hälyttää paikalle. “Joskus myrskyt voivat olla myös kovempia ja kestää pidempään, jolloin tarvitsee varautua jopa seuraaville vuorokausille. Tavoite on se, että mikään tilanne ei mene meiltä ohi”, Vainiola painottaa.

Sähköverkkoa valvotaan 24/7

caruna-kayttokeskus-naytot
Carunan käyttökeskuksessa valvotaan sähköverkkoja kellon ympäri. Kuva: Caruna

“Työnkuva käyttökeskuksessa on siinä mielessä erittäin mielenkiintoinen, että koskaan ei voi tietää mitä päivä tuo tullessaan. Vaikka vuorot on suunniteltu etukäteen, niin verkon valvonnan lisäksi voi olla yllättäviä tilanteita”, kertoo Hahl. Käyttökeskuksen päävuorot ovat 12-tuntisia päivä- ja yövuoroja, joiden lisäksi on kahdeksan tuntisia välivuoroja. Käyttökeskustiimi vastaa muun muassa Carunan sähköverkkojen käyttötoimenpiteiden johtamisesta, turvallisuudesta, optimaalisesta käytöstä ja verkon valvonnasta. Käyttökeskus on aina miehitetty.

Hahl siirtyi käyttökeskuksen vuorotyöhön esimiesroolista ja päivätyöstä. “Vuorotyö oli alussa itsellekin kysymysmerkki, mutta se ei ole niin iso juttu kuin aluksi luulin. Moni vieroksuu vuorotyötä turhaan”, Hahl myöntää. “Kun työvuorot on merkattu kalenterivuodeksi eteenpäin, tietää hyvissä ajoin olenko joulun töissä ja milloin viettää kesälomia. Kun tekee enemmän tunteja kerralla on myös vähemmän työpäiviä.” 

Vuorotyössä on muitakin hyviä puolia. Käyttökeskuksessa ei tehdä etätöitä, vaan työt tehdään työpaikalla. “Töitä ei voi viedä kotiin, ne on täällä käyttökeskuksessa. Kun oma vuoro päättyy niin toinen jatkaa ja itse voi siirtyä vapaalle”, Vainiola komppaa.

Töihin Carunan käyttökeskukseen?

Käyttökeskusoperaattorin työssä vaaditaan osaamista muun muassa sähkövoimatekniikasta, sähköverkkojen toiminnan tuntemusta ja tietojärjestelmäosaamista. “Henkilön pitää osata tutkia asioita analyyttisesti, nähdä kokonaiskuva, tehdä isoja päätöksiä, olla joustava ja huomioida muiden näkökulmia.” Työssä tärkeintä on vastuun ottaminen ja kommunikointi eri sidosryhmien, kuten kentällä työskentelevien asentajien kanssa. Joustavuutta tarvitaan erityisesti häiriötilanteissa. Jos myrsky saapuu, siihen varaudutaan koko tiimin voimin.

“Olen ylpeä tiimistämme. Vielä ei ole tullut vastaan tilannetta mistä emme olisi selvinneet. Moni myrsky on koetellut, mutta aina niistä on päästy yli”, Vainiola hehkuttaa.

Haluaisitko sinä töihin Carunan käyttökeskukseen? Nyt on tilaisuutesi, katso avoimet työpaikat Carunalla »

Print Friendly

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here