On kesäinen aamuyö Helsingissä. Kaduilla on hiljaista, ikkunasta kuuluu lintujen laulua ja muutama kulkijakin on jo aloittanut aamunsa. Aamuyöstä Helsinki on muun muassa taksinkuljettajien valtakuntaa. Näinä maagisina hetkinä kaupunki näyttäytyy parhaimmillaan, ja monelle kuskille juuri ne hetket ovat voittamattomia.

Tämä artikkeli on toteutettu yhteistyössä Kovasen kanssa. Artikkelia varten Duunitori selvitti lähemmin, millaista taksin- ja pikkubussinkuljettajan työ on. Kovanen rekrytoi nyt useita asiakaspalvelutaitoisia kuljettajia ja tarjoaa heille joustavaa ja monipuolista työnkuvaa.

Hae pienoislinja-autonkuljettajaksi » Hae taksinkuljettajaksi »

Yöt tarjoavat toivottuja haasteita ja erityisiä kohtaamisia

Kovasen kuljettajat aloittavat vuoronsa radion välityksellä toivottamalla keskukseen hyvää huomenta, oli kello sitten mitä tahansa. Samalla keskus saa tiedon kuskin työvuoron aloittamisesta ja kirjautumisesta järjestelmään. Työvuoron aikana kuljettajat ajavat muun muassa ennalta suunniteltuja tilausajoja sekä keskuksen jakamia ajotilauksia. Auto tankataan, pestään ja siivotaan, jotta seuraavan kuljettajan työpäivä käynnistyy joutuisasti. Vuoro päättyy iloiseen ”Öitä!” –huikkaukseen, johon työntekijä saa vastauksen keskuksesta.

Eräänä keskiviikko-iltana Helsingissä Kovasen kyydissä kurvaillessamme saamme selville, että yöaika kiehtoo molempia haastateltuja kuljettajia. Jo kahdeksan vuotta yrityksen palveluksessa ollut taksinkuljettaja Jukka Rautiainen kertoo olevansa enemmän yöihminen ja pitävänsä yötyöstä ennen kaikkea siksi, että kokee parhaiden kohtaamisten tapahtuvan öisin. Yöllä autoon istuvat ihmiset ovat usein tulossa tai menossa erilaisiin tilaisuuksiin ja illanviettoihin. Silloin tarjolla on enemmän haasteita, joista Rautiainen nauttii.

Kovanen1
Jukka Rautiaista motivoi asiakkaan auttaminen ja itsensä ylittäminen.

Rautiaiselle työn tähtihetkiä ovat tapaukset, jolloin hän pystyy auttamaan asiakasta nopeasti. Hyvä fiilis syntyy ongelmien ratkomisesta ja itsensä ylittämisestä. Myös muiden kaupunkien tuntemuksesta on ollut Rautiaiselle hyötyä: kerran asiakkaan kertoessa osoitteen osasi hän heti sanoa, että osoite sijaitsee Helsingin sijaan Oulussa. Pian oli selvitetty seuraava lento Ouluun ja oltiin matkalla lentokentälle.

kovanen-1
Osa kuljettajista pitää eniten yövuoroista: ne tarjoavat usein enemmän haasteita ja toisaalta parhaita kohtaamisia.

Osa kuljettajan ammattitaitoa on tunnistaa, haluaako asiakas keskustella

Seppo Nurmikoski on työskennellyt pienoislinja-autonkuljettajana Kovasella parisen vuotta ja viihtynyt hyvin. Nurmikoski tuntee kotikaupunkinsa Helsingin lähes läpikotaisin ja hänestä kuljettajan työssä parasta onkin liikkuminen ja sen aikaansaama vapauden tunne. Varsinkin kesällä asiakkaat ovat iloisia ja osa yllättyneitä siitä, kuinka kaunis Helsinki on. ”Koskaan ei aamulla tiedä, millaiseksi päivä muotoutuu”, Nurmikoski toteaa.

Molemmat kuskit painottavat kuljettajan työssä tarvittavaa asiakaspalvelutaitoa. Tätä pitää tärkeimpänä myös kuljettajien esimies Matti Heikkilä. Kyytiin nousee joka päivä erilaisia ihmisiä, ja Kovasen asiakkaista monet puhuvat englantia. Tällöin myös kielitaitoa tarvitaan ja se pysyy kuljettajan työssä yllä.

Autossa puhutaan haastateltavien mukaan kaikesta maan ja taivaan välillä. Taksimatka voi myös käydä terapiasta: tuntemattoman kuljettajan kanssa on yllättävän helppo puhua mieltä painavista, henkilökohtaisistakin asioista, ja keskustelut ovat usein mielenkiintoisia. Vastapainona nauretaan ja nautitaan hersyvistä keskusteluista. Vaikka asiakkaat puhuvat usein mielellään, mahtuu joukkoon myös hiljaisuutta arvostavia. Nurmikosken mukaan kuljettajan on oltava tilanteen tasalla siitä, haluaako asiakas keskustella. ”Se on jännittävä juttu. Ei voi ihan sanoiksi pukea kuinka se menee, mutta tilanteen ja tunnelman aistii”, hän kuvailee. ”On niitäkin tapauksia, jolloin asiakas tulee kyytiin vain jutellakseen”, Rautiainen lisää.

Kovanen6
Seppo “Zeppe” Nurmikoski pitää liikkumisesta ja sen aikaansaamasta vapaudesta.

Kaupungin kadut ja uutuudet tutuiksi

Kuljettajan arki on välillä yhtä juhlaa: asiakkaita kyyditään virkistyspäiville, häihin ja muihin tilaisuuksiin. Päivisin autoissa istuvat usein business- sekä vakioasiakkaat, ja Kovanen tarjoaa myös autonkuljettajapalvelua. Varsinkin kesäaikaan ajetaan lisäksi paljon sightseeing-kuljetuksia. Kovasen pienet ja isot linja-autot mahdollistavat ryhmien lisäksi myös isomman tavaramäärän kuljettamisen, joten esimerkiksi bändien soittimet ja tarvikkeet mahtuvat kyytiin.

Kovasen kuljettajat tuntevat Helsingin kadut. Kun asiakas kertoo minne mennään, Rautiainen lähtee ajamaan eikä jää näpyttelemään navigaattoria. ”Mielestäni taksinkuljettajan täytyy tuntea kaupunki, ja kuljettajien osaamiselle tulisi olla tietynlaiset kriteerit. Se on yksi syy siihen, miksi olen juuri Kovasella”, Rautiainen selventää.

Kaupungista löytää kuitenkin aina myös uutta. Ennestään tuntemattomat kadunpätkät, ravintolat ja baarit jaksavat vieläkin yllättää Nurmikoskea, vaikka hän on kasvanut Helsingissä. ”Todella mageita paikkoja löytyy. Tänä kesänä tulee päällimmäisenä mieleen Löyly, joka on nyt lyönyt läpi”, Nurmikoski kertoo. Rautiaisen mukaan asiakkaat kysyvät usein suosituksia esimerkiksi yöelämään. Useimmiten hän tietää, mikä paikka milloinkin on pinnalla.

Ison talon sekä perheyrityksen hyvät puolet

kovanen-9
Kuljetusta on tarjolla hyvällä kalustolla monenlaisiin tarpeisiin.

Millainen Kovanen on työnantajana? Nurmikoski nostaa esiin kaksi hänen mielestään parasta puolta: Kovanen on henkilökuljetusyhtiönä iso, mutta samalla perheyritys. ”Iso talo tarjoaa erilaisia etuuksia ja mahdollistaa hyvän kaluston ylläpidon, mutta organisaatio on kuitenkin kohtuullisen kevyt ja keneen tahansa voi ottaa yhteyttä”, Nurmikoski perustelee. Kovasen hyvä kalusto tuo mukavuutta niin asiakkaille kuin kuljettajillekin, joille autot ovat ennen kaikkea työvälineitä. ”Se on fiiliskysymys. Työni tekisin samalla tavalla, mutta itse viihdyn vielä enemmän, kun on kunnon kalusto”, Rautiainen myötäilee.

Nurmikosken mukaan Kovanen on työnantajana erityisen joustava. Työ sopii monenlaiseen elämäntilanteeseen ja työvuoroja voidaan räätälöidä kuskien tarpeiden mukaan. Osa kuskeista tekee esimerkiksi vain päivätyötä ja osa taas pelkkiä yövuoroja. ”Jos on joskus tullut eteen yllättäviä menoja, niin työvuorot on aina voinut järjestää uudelleen”, Nurmikoski kertoo.

Sopisiko kuljettajan työ sinulle?

kovanen-5
Kovasen kuljettajana on mahdollisuus edetä tilausajotehtäviin, kuten limousinekuljetuksiin.

Nurmikosken mukaan kaksi ryhmää, jotka mielletään usein tekemään kuljettajan työtä, ovat opiskelijat ja toisaalta ne, jotka ovat saaneet aiemmassa työelämässään urakkansa päätökseen ja etsivät uutta uraa. Rautiainen on samaa mieltä ja luettelee Kovasen kuljettajien erilaisia ammatteja ja elämäntilanteita: ”Kuljettajia löytyy opiskelijasta eläkeläiseen ja duunarista toimitusjohtajaan.” Ammatista ja koulutuksesta riippumatta työssä täytyy olla kohtalaisen sosiaalinen ja kielitaitoinen sekä pitää liikkumisesta ja autolla ajamisesta.

Kuljettajan työ on ajaa, joten onko työ yksinäistä vai sosiaalista? ”Ehdottomasti sosiaalista”, Nurmikoski vakuuttaa. Kierroksen lopuksi lentokentälle saapuessamme Rautiainen maalailee puheessaan uutta mottoa alalle: ”Jokainen automatka on minilomamatka. Tähdätään niin korkealle, että asiakas tuntee olevansa lomalla jo matkan aikana.”

Näetkö itsesi mustan auton ratissa? Kovanen rekrytoi nyt useita taksin- ja linja-autonkuljettajia!

Hae pienoislinja-autonkuljettajaksi » Hae taksinkuljettajaksi » Kovanen työnantajana »
Print Friendly

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here