HOK-Elanto on iso osa Helsinkiä, ja ketjuun kuuluu myös useita ravintoloita, joista yksi on rennosta maalaistunnelmastaan tunnettu Zetor. Konstailematonta suomalaista kotiruokaa tarjoava ravintola on tunnettu maassamme maakuntia myöten ja myös turistien suosima. Persoonallinen palvelu on ruuan lisäksi tärkeä osa Zetorin tarjoamaa elämystä. Duunitori selvitti, millaista suositussa ravintolassa työskentely oikein on ja minkä ansiosta HOK-Elannolla viihdytään töissä.

Tämä artikkeli on toteutettu yhteistyössä HOK-Elannon kanssa. HOK-Elanto rekrytoi jatkuvasti uusia työntekijöitä muun muassa ravintola-alalle ja kaupan alalle.

Katso HOK-Elannon avoimet työpaikat »

Zetorissa jokainen saa olla oma itsensä – ”Uskallamme olla omanlaisemme”

zetor-suomi-sisustus
Turistille Zetor on nähtävyys, suomalaiselle nostalginen elämys. Kuva: HOK-Elanto

Helsingin keskustassa sijaitsevan ravintola Zetorin miljöö vangitsee katseen. Seiniä peittävät muun muassa nostalgiset julisteet ja kukkataulut, mummolasta tutut ryijyt ja erilaiset esineet. Löytyypä Sakke Järvenpään sisustamasta ravintolan sisätiloista kolme traktoriakin. Turistille paikka on nähtävyys, suomalaiselle nostalginen elämys.

Zetor täyttää tänä vuonna 25 vuotta ja se on alusta asti pysynyt uskollisena suomalaiselle tyylilleen. ”Persoonallisuus, kursailemattomuus ja välittömyys ovat mielestäni suosion salaisuuksia”, ravintolajohtaja Petri Mälkiä listaa. ”Suomalaisuus ja nostalgia on se meidän juttu. Täältä ei saa pizzaa tai burgeria, vaan poronkäristystä, itse tehtyjä lihapullia ja esimerkiksi karjalanpaistia. Sahti on yksi erikoisuutemme, sitä ei taida löytyä ravintolasta mistään muualta Helsingistä. Uskallamme olla omanlaisemme ja identiteettimme on pysynyt tämän ansiosta kasassa.”  Vuorovastaava/tarjoilija Janette Kivimäki on samoilla linjoilla: ”Tämä on uniikki paikka, jossa on hyvä tunnelma ja puhdasta, kotimaista ruokaa.”

Zetorissa vaalitaan mummolamaista tunnelmaa ja henkilökunnalle on tärkeää, että jokainen asiakas tuntee olonsa tervetulleeksi. ”Tänne voi tulla tuulipuvussa tai puvussa, verkkareissa tai vaikka shortseissa”, Mälkiä painottaa. Jokainen saa olla oma itsensä – niin asiakas kuin työntekijäkin. ”Täällä vallitsee rento maalaistunnelma, ja täällä on mielestäni sen ansiosta helppo olla töissä”, Kivimäki kertoo. Persoonallinen ja tuttavallinen asiakaspalvelu onkin tärkeä osa asiakaskokemusta.

Asiakaspalvelutilanteissa pyritään ylittämään itsensä

Asiakaspalvelu vie suurimman osan Janette Kivimäen työpäivistä. Häntä motivoi työssään nimenomaan ihmisten kohtaaminen. ”Koskaan ei tiedä, mistä päin maailmaa seuraavat ihmiset tulevat. Turisteista viimeisimpänä tämän paikan ovat löytäneet amerikkalaiset, jotka ovat todella hauskoja asiakkaita. Osa on rakastunut esimerkiksi sahtiin ihan täysin; yksikin mies olisi ollut valmis aloittamaan sahdin viennin Amerikkaan.”

Zetor muuttuu ilta-aikaan yökerhoksi, jossa tarjoillaan myös ruokaa pilkkuun asti. Monipuolinen asiakaskunta vaatii tarjoilijalta pelisilmää ja muuntautumiskykyä. Lisäksi omasta työstä on uskallettava ottaa vastuuta. ”En esimiehenä kohtele henkilökuntaa täällä niin, että jätä aivot narikkaan ja tee työsi”, Mälkiä korostaa. ”Annan tarjoilijalle mahdollisuuden tehdä itsenäisiä päätöksiä, mitä juttuja voisi tehdä, jotta saa asiakkaansa tyytyväisiksi. Täällä ei tarvitse juosta esimiehen perässä pyytämässä lupaa kaikkeen.” 

045-zetor
Onnistuneista asiakaskohtaamisista tulee huippufiilis. Kuva: HOK-Elanto. Kuvan henkilöt eivät liity artikkeliin.

Työ tarjoaa mahdollisuuden ylittää itsensä asiakaspalvelijana. Mälkiä korostaa, että aina täytyy miettiä voisiko asioita tehdä paremmin ja miten asiakkaita voisi yllättää. Onnistumiset palkitsevat. Hän kertoo esimerkin. ”Minulla oli tässä hiljattain asiakkaana kahdeksan hengen seurue, joka vietti yhden naisen 80-vuotispäiviä. Ajattelin, että nyt käyn ilahduttamassa. Nappasin tiskiltä pinon myynnissä olevia Hankkija-lippalakkeja, kerroin päivänsankarille, kuinka hienoa on, että he tulivat juhlimaan merkkipäivää juuri Zetoriin ja annoin koko seurueelle lippikset. Sanoin olevani ’niin huono laulaja, etten nyt laula paljon onnea’, mutta se ryhmän paine oli, että kyllä nyt lauletaan. Siitä se lähti sitten kolmannella. Lopetettuamme lähellä istunut italialaisseurue taputti laulullemme. Synttärisankari oli hyvin liikuttunut saamastaan huomionosoituksesta. Se fiilis mikä siitä tuli itselle, todella hyvä olo. Ja ennen kaikkea niille asiakkaille, ne oli selvästi otettuja siitä.” 

”Kyllä se kertoo jotain työnantajasta, että olen viihtynyt täällä yli 20 vuotta”

Kumpikin haastateltavista on viihtynyt talossa jo pitkään. Mälkiän ura alkoi vuonna 1994 Zetorin portsarin pestistä, jossa hän työskenteli tradenomiopintojensa ohella. Ovelta hän siirtyi salin puolelle tarjoilijaksi, aloitti vuoropäällikköharjottelun, pääsi ensin vuoropäälliköksi ja lopulta apulaisravintolapäälliköksi. Hän valmistui tradenomiksi kovan IT-buumin aikaan vuonna 1997. ”Moni koulukaveri meni IT-alalle, mutta itse jäin ravintola-alalle, sillä tämä oli niin mukavaa hommaa.” Mälkiä on kiertänyt myös muita toimipaikkoja: Zetorista hänen uransa jatkui oluthuone William K:n päällikkönä, jonka jälkeen hän on työskennellyt päällikkönä tai johtajana muun muassa ravintola Prahassa ja Dublinerissa, ravintola Vltavassa, Virgin Oilissa sekä ravintola Belgessä. Ympyrä sulkeutui puolitoista vuotta sitten, kun Mälkiä palasi ravintolapäälliköksi Zetoriin. Myös Kivimäki on viihtynyt HOK-Elannolla pitkään; hän tuli Zetoriin tarjoilijaksi vuonna 2010.

Moni koulukaveri meni IT-alalle, mutta itse jäin ravintola-alalle, sillä tämä on niin mukavaa hommaa.

Miksi molemmat ovat viihtyneet pitkään juuri HOK-Elannolla? Kumpikin hehkuttaa samantyyppisiä asioita. ”Todella hyvä työnantaja. Esimiehenä minulla on tosi hyvä tukiorganisaatio taustalla ja koen, että täällä saa vaikuttaa asioihin”, Mälkiä sanoo. ”Meillä henkilökuntaa koulutetaan ja valmennetaan, jotta asiakkaat saisivat hyvää palvelua. Koen itsekin oppivani koko ajan uutta, vaikka olenkin ollut talossa jo pitkään.” Kivimäki nostaa esille myös ison talon tuoman turvallisuuden tunteen: ”HOK-Elanto on iso osa Helsinkiä, yksi tämän toimialan suurimmista työllistäjistä ja isoon taloon kuuluminen tuo työntekijälle turvaa.” Mainitsemisen arvoisia etuja ovat myös hyvät henkilöstöedut ja kattava työterveydenhuolto. ”Jos sairastut niin selvitetään ja tarvittaessa kuntoutetaan”, kertoo Mälkiä.

Talo tarjoaa myös paljon etenemismahdollisuuksia ja mahdollisuuden vaihteluun, kuten Mälkiän monipuolinen ansioluettelo ja Kivimäen eteneminen vuorovastaavaksi hyvin todistavat. Kivimäki kertoo, että myös esimerkiksi kaupan puolelta ravintolaan tai toisinpäin vaihtaminen onnistuu talossa helposti.

Työ sopii positiiviselle persoonalle – kiirettä ei saa pelätä

Työ ravintolassa on vuorotyötä, joka on Kivimäen mukaan ajoittain raskasta. Työlle onkin hyvä löytää vastapainoja vapaa-ajalla. ”Itse rentoudun lenkkeilemällä, lukemalla ja käsitöiden parissa”, Kivimäki kertoo. Toisaalta vuorotyö mahdollistaa työn sovittamisen muun elämän ympärille. ”Meillä on paljon esimerkiksi opiskelijoita, jotka eivät voi edes tehdä kuin ilta- ja yövuoroja. Aina pyritään ottamaan työntekijän elämäntilanne huomioon”, Mälkiä valottaa. Myös kiire aiheuttaa omat haasteensa ravintolassa. ”Ihmisten kanssa kun tehdään töitä niin aina välillä sattuu ja tapahtuu”, Kivimäki sanoo. Ammattilainen pääsee kuitenkin vaikeistakin tilanteista nopeasti yli. ”Olen vuosien varrella oppinut, että pitää vaan ottaa uusi suunta, ei hyödytä ketään, jos paha mieli jää vellomaan.”

”Tämä työ sopii reippaalle, ulospäinsuuntautuneelle ja elämäniloiselle persoonalle. Noilla ominaisuuksilla pärjää pitkälle. Työ kyllä opettaa tekijäänsä, kun asenne on kohdallaan”, Kivimäki sanoo. Mälkiä on samoilla linjoilla: ”Pitää olla iloinen, positiivinen ja persoonallinen. Asenne on kaikista tärkein.” Päällikkötason osaajia rekrytoidessa Mälkiä peräänkuuluttaa johtamiskoulutusta, sillä työssä pitää kyetä hallitsemaan laajoja kokonaisuuksia. Tarjoilijalla tärkeintä on perusosaaminen. ”En ole huolissani siitä, jos ei saa vietyä neljää lautasta kerralla. Olisin enemmänkin huolissani siitä, jos niitä lautasia ei uskalla viedä ollenkaan. Asenne kun on kohdallaan, niin täällä kyllä perehdytetään työhön.”

Hyvä tiimi rakentuu positiivisista tyypeistä, jotka levittävät hyvää henkeä myös ympärilleen. Tärkeintä on työssä viihtyminen, kuten Mälkiä hyvin kiteyttää: ”Työn pitää olla kivaa ja tämä työ on sitä. Olen ajatellut, että sitten kun minua harmittaa lähteä töihin, niin pitää etsiä jotain muuta.”


Kiinnostaisiko sinua työ ravintola-alalla?

HOK-Elanto etsii tällä hetkellä useita uusia työntekijöitä eri ravintoloihinsa.

Katso HOK-Elannon avoimet työpaikat »
Print Friendly

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here