Positiivinen härdelli – se kuvaa hyvin markettia työympäristönä. Tekemistä riittää ja etenkin esimiehiltä vaaditaan kykyä hallita kokonaisuuksia. Oletko tullut ajatelleeksi, mitä kaikkea asiakaspalvelu itse asiassa pitääkään sisällään? Tutustuimme S-Markettiin työpaikkana ja selvitimme, minkälaisia uramahdollisuuksia HOK-Elanto tarjoaa kaupan puolella.

Tämä artikkeli on kirjoitettu Duunitorin haastattelujen pohjalta yhteistyössä HOK-Elannon kanssa.

Katso HOK-Elannon avoimet työpaikat »

Istahdin alas Espoon Pohjois-Tapiolan S-Marketissa työskentelevien Veera Jahnin sekä Emma Kiukkosen kanssa ja keskustelimme työstä S-Marketissa sekä HOK-Elannon tarjoamista mahdollisuuksista, joita löytyy muun muassa osa-aikatöitä etsiville opiskelijoille, myyjän työssä viihtyville sekä pitkästä urasta kaupan alalla kiinnostuneille.

Tyypillinen työpäivä: kokonaisuuksien hallintaa ja asiakaspalvelua

Oletko tullut ajatelleeksi, mitä kaikkea hyvä asiakaspalvelu marketissa oikeastaan tarkoittaa? Se pitää nimittäin sisällään niin paljon muutakin, kuin vain hymyn kassalla (joka sekin on tietenkin tärkeää!). ”Tärkein osa asiakaspalvelua on mielestäni koko se prosessi, joka myymälän puolella tapahtuu”, toteaa Kiukkonen. Tällä hän tarkoittaa muun muassa sitä, että hyllyssä on oltava riittävä määrä tuotteita, tuotteiden on oltava tuoreita ja myymälän on oltava siisti.

On kivaa, kun on koko ajan tekemistä.

Kumpikin haastateltavista työskentelee esimiestehtävissä: Jahn hedelmä- ja vihannesosaston tilausvastaavana ja Kiukkonen vuorovastaavana sekä tarvittaessa Jahnin kakkostyyppinä hevi-osastolla. Esimiestyö vilkkaassa marketissa vaatii ennen kaikkea taitoa hallita kokonaisuuksia sekä kykyä ratkaista ongelmia. ”Tuorekuorma puretaan aamuvuorossa, vuorovastaavana olen yleensä iltavuoroissa. Silloin pitää olla koko ajan todella skarppina ja tietää, mitä myymälässä tapahtuu, keitä on vuorossa työkavereina, kenelle ohjaat minkäkin homman, jotta kokonaisuus pysyy kasassa. ”, Kiukkonen kertoo. ”On kivaa, kun on koko ajan tekemistä. Olen tehnyt vuorovastaavan hommia jo viisi vuotta, ja jokainen päivä on yhä erilainen.” Jahnin ja Kiukkosen työpaikka on auki 24 tuntia vuorokaudessa seitsemänä päivänä viikossa. Jahn kertoo tekevänsä pääsääntöisesti yövuoroja. ”Vastaan lähestulkoon kaikesta siitä, mitä myymälässä yön aikana tapahtuu. Öissä on eri tavalla kiire. Myymälän ilmapiiri on rauhallisempi, mutta tekemistä riittää kyllä.”

Myös ihan perinteinen asiakaspalvelu kuuluu olennaisena osana jokaiseen työpäivään, ja sekä Kiukkonen että Jahn kertovat nauttivansa asiakaskohtaamisista. ”Tykkään siitä tunteesta, joka tulee, kun tiedän, että olen palvellut asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Esimerkiksi jos asiakas etsii jotain tiettyä tuotetta ja löydät sen hänelle, tai jos tuotetta ei ole, ja pohditaan yhdessä, että mikä olisi vastaava tuote”, Kiukkonen kertoo. ”Myymälän puolella on mahdollista tarjota asiakkaalle yksilöllisempi palvelukokemus. On aikaa pysähtyä asiakkaan kanssa”, Jahn sanoo. ”Tietenkin myös se on tärkeää, että kassalla on hyväntuulinen ja reipas myyjä”, Kiukkonen lisää.

banaanit
Työ hedelmä- ja vihannesosastolla vaatii visuaalista silmää, kertoo Emma Kiukkonen.

Joustava työ kaupassa sopii monelle – ”ihan ykköspaikka opiskelijalle”

HR-tradenomiksi opiskeleva Kiukkonen on työskennellyt HOK-Elannolla lähes 8 vuotta – ensin lukion ja sitten ammattikorkeakouluopintojen ohessa. Työ kaupassa sopii hyvin Kiukkosen kaupallisen alan opintojen oheen, ja työstä kaupassa on hyötyä myös muiden alojen opiskelijoille. ”Tämä on ihan ykköspaikka olla duunissa, jos opiskelee.” Kiukkonen on viihtynyt töissä HOK-Elannolla työn joustavuuden ja huipputyökavereidensa ansiosta. ”Täällä Pohjois-Tapiolassa olen ollut nyt vuoden verran ja edellisessä paikassa olin seitsemän vuotta. Työkaverit ovat tosi samanhenkisiä ja olen saanut työn kautta monia hyviä kavereita.”

Kiukkosen opinnot ovat nyt loppusuoralla, ja hän pohtii seuraavaa askeltaan. Parhaillaan hän on vastuuhenkilövalmennuksessa, jonka käytyään hän voi työskennellä tilausjärjestelmävastaavana. ”Jos oman alan hommia ei löydy, on mahdollisuus jäädä tänne ja edetä täällä.”

Vastuu motivoi – esimiestehtäviin tarvitaan oikeaa asennetta

mikael-sari_21
Työ S-Marketissa on hyvä ponnahduslauta esimiestehtäviin. Kuva: HOK-Elanto

Jos kokee kaupan alan omaksi jutukseen ja haluaa työllistyä alalle pysyvästi, HOK-Elanto tarjoaa kiinnostuneille paljon mahdollisuuksia uralla etenemiseen. Jahn aloitti lukion ohessa Prismassa myyjänä, vaihtoi ylioppilaaksi kirjoitettuaan S-Marketin puolelle ja eteni pian tilausvastaavaksi. Tällä hetkellä hän on HOK-Elannon apulaispäällikkövalmennuksessa. ”Valmennuksiin pääseminen on omasta asenteesta kiinni. Tärkeää on se, että kokee kaupan alan pysyväksi hommaksi itselle. Lisäksi on oltava tietty osaamistaso ja oikeasti kiinnostunut etenemisestä. Apulaispäällikkövalmennukseen tähtäävät sellaiset ihmiset, jotka haluavat päästä esimiestyöhön.”Kunnianhimoinen Jahn haluaa edetä tulevaisuudessa marketpäälliköksi. ”Vastuu kiehtoo, pidän haasteista ja haluan koko ajan kehittää itseäni eteenpäin.”

Esimiestyö sopii Jahnin ja Kiukkosen mukaan sellaiselle henkilölle, joka haluaa haastaa itseään. ”Pitää oikeasti pyrkiä aktiivisesti kehittämään omaa osaamistaan”, Kiukkonen painottaa. Jahn komppaa: ”Koko ajan pitää haluta kehittyä ja on uskallettava poistua omalta mukavuusalueelta.” Mikäli ei koe esimieshommia omaksi jutuksi, HOK-Elanto tarjoaa monipuolisesti myös muita mahdollisuuksia. ”Täällä on paljon sellaisia, jotka ovat olleet pitkään myyjinä ja viihtyvät työssään. Osa viihtyy kassalla, osa hyllyttää, osa tekee molempia. Toiveita kuunnellaan ja pyrimme siihen, että kaikkien työ olisi mahdollisimman monipuolista.” 

Teknologian kehitys helpottaa asiakaspalvelua

Lopuksi keskustelemme kaupan alan muutoksesta. Kumpikin pitää teknologian kehittymistä hyvänä juttuna. ”Esimerkiksi itsepalvelukassat palvelevat asiakasta, kun jonot pienenevät. Eivät ne kuitenkaan kaikkia kassoja korvaa”, Kiukkonen sanoo. ”Ei tästä maailmasta täysin koneellista saa, vaan tarkoitus on vain tuoda enemmän vaihtoehtoja. Muistan kun esimerkiksi maksupäätesysteemit tulivat, niin pelättiin, että kassoilta häviää työt, ja ei lopulta kyllä yhdeltäkään kassalta sen takia hävinnyt hommat.” 

Teknologia tuo lisää vaihtoehtoja asiakkaille.

Asiakkaat ovat kaiken toiminnan perusta – nyt vielä entistä enemmän. ”Ehdottomasti on näkynyt muutosta lähivuosina. Toiminta on muuttunut asiakaslähtöisemmäksi. Asiakas on toki aina ollut toiminnan perusta, mutta nyt se näkyy entistä enemmän, kun teknologia on myös kehittynyt”, Jahn kertoo. ”Tilausjärjestelmät ovat kehittyneet ihan järjettömästi ja valikoimiin on mahdollista vaikuttaa. Hyvänä esimerkkinä tästä ovat vegetuotteet, jotka ovat tulleet rytinällä valikoimiin”, Kiukkonen avaa. ”On tosi kiva kertoa asiakkaille, että valikoimatoiveet menevät yleensä aina läpi.”

Ihan lopuksi on vielä kysyttävä, mikä Jahnin ja Kiukkosen mielestä on heidän työssään parasta? ”Työkaverit,” molemmat vastaavat. Jahn korostaa myös vastuuta ja itsensä kehittämistä. Työ etenkin hevi-osastolla vaatii visuaalista silmää, mistä Kiukkonen kertoo pitävänsä. Myös onnistumiset ja aikaansaaminen motivoi, kuten Kiukkonen hyvin kuvaa: ”Se hetki, kun lähdet töistä kotiin ja katsot ympärillesi ja toteat, että ah, kaikki on kunnossa, olipa hyvä päivä tänään.”


Töihin kaupan alalle?

HOK-Elanto etsii jatkuvasti uusia asiakaspalveluhenkisiä osaajia S-Marketeihin, Prismoihin ja Alepoihin.

Katso HOK-Elannon avoimet työpaikat »
Print Friendly

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here