Työpaikkailmoitusta julkaistessa vaihtoehtoja on lukuisia. Laittaako ilmoituksen vain yrityksen omille urasivuille, ja luottaako siten vain vahvaan työnantajamielikuvaan ja omaan some-verkostoon? Tarjoavatko maksulliset työpaikkasivustot rahalle vastinetta? Entäpä LinkedIn tai Facebook-mainonta? Vai tulisiko jopa kokeilla vanhaa kunnon printtiä? Tässä postauksessa avaan sitä, miksi Duunitorin ilmoituskampanja pesee useimmiten kaikki muut vaihtoehdot.

Kun julkaiset maksullisen palvelun kautta työpaikkailmoituksen, kovin usein et tarkasti tiedä, mistä oikein maksat. Maksatko siitä, että ilmoituksesi näkyy x-määrälle ihmisiä, missä tahansa? Vai onko laskutuksen perusteena ilmoituksen klikkaukset, tulevatpa ne sitten mistä tahansa? Vai onko työpaikkailmoituksesi paraatipaikalla työpaikka- tai mediasivustolla vaikkapa viikon verran?

Käsi sydämellä, tiedätkö tarkalleen mikä on viimeisimmän ostamasi maksullisen työpaikkailmoituksen todellinen vaikutus hakijoiden laatuun tai määrään?

Duunitorin ilmoituskampanjat poikkeavat merkittävästi perinteisestä maksullisesta työpaikkailmoituksesta. Kun ostat Duunitorin ilmoituskampanjan, pähkinänkuoressa teemme manuaalista työtä sen eteen, että ilmoituksesi tavoittaa toivotun kohdeyleisön.

1. Näkyvyys Duunitorilla

Ilmoituksesi saa korostetun näkyvyyden Duunitori.fi – sivustolla. Se nousee hakutuloksissa ilmaisilmoituksia korkeammalle, ja on graafisesti näyttävämmän näköinen esim. yrityksen logon ja tunnelmakuvien johdosta.

Esimerkki kampanjoidusta ilmoituksesta hakutuloksissa.

Ilmoituskampanjat saavat Duunitorin hakutuloksissa logon ja korostetun näkyvyyden. 

Duunitorin sivustolla käy viikottain yli 150 000 työnhakijaa katselemassa avoimia työpaikkoja. Korostettu näkyvyys Duunitorin omassa palvelussa takaa jo kymmeniä, jopa satoja lukukertoja työpaikkailmoituksellesi.

Kokonaisuudessaan takaamme työpaikkailmoituksellesi 500 tai 900 näyttökertaa, riippuen siitä minkä laajuisen kampanjan valitset. 

2. Facebook, LinkedIn, Twitter & remarketointi

Duunitori ylläpitää yli 500:aa työpaikkayhteisöä Facebookissa, Twitterissä ja LinkedInissä, ja näitä yhteisöjä seuraa yhteensä yli 400 000 työpaikoista kiinnostunutta suomalaista. Yhteisöt on jaoteltu alan ja paikkakunnan mukaan – ja sen mukaan, minkä alueen tai alan työntekijöitä etsit, tullaan ilmoitustasi kampanjoimaan näissä yhteisöissä. Työpaikkailmoituksesi viedään käsin niiden työpaikoista kiinnostuneiden osaajien silmien eteen, joita haluat tavoittaa.

Duunitorin työpaikkailmoitus

Esimerkki Duunitorin työpaikkaryhmässä julkaistusta työpaikkailmoituksesta. Kyseistä ryhmää seuraa kirjoitushetkellä 5992 pääkaupunkiseudun viestinnän työpaikoista kiinnostunutta seuraajaa.

Facebookin osalta edellä mainittu on kuitenkin vain puolet siitä hyödystä, mikä työpaikkaryhmillä on mahdollista saavuttaa. Kenties jopa suurempi hyöty tulee siitä, että työpaikkoja pystytään kohdistamaan maksullisen mainonnan kautta tehokkaasti paitsi näiden ryhmien seuraajille, mutta myös ns. lookalike – yleisöille. Facebook muodostaa keräämänsä datan perusteella demografiatietoja ryhmän seuraajista ja heidän kiinnostuksen kohteistaan. Maksullisen mainonnan kautta pystymme kohdistamaan työpaikkailmoituksen mainontaa niille Facebookin käyttäjille, joilla on samanlaisia kiinnostuksen kohteita kun ryhmän seuraajilla, mutta jotka eivät vielä seuraa kyseistä ryhmää ja sen työpaikkailmoituksia. Tämä tarkoittaa esimerkiksi saman alan opiskelijoita tai vaikkapa samoissa yrityksissä ja samankaltaisissa tehtävissä työskenteleviä henkilöitä.

1+1= ?

Tämä on erinomaisen tehokas tapa tavoittaa passiivisia työnhakijoita, jotka eivät tällä hetkellä lue päivittäin työpaikkailmoituksia, mutta saattavat kiinnostua avoimesta työpaikasta sopivan työpaikan nähdessään.

Hyödynnämme myös remarketointia Facebookin mainonnassa. Yksinkertaistettuna tämä tarkoittaa sitä, että pystymme kohdistamaan relevanttia mainontaa työpaikoista Facebookin kautta sellaisille käyttäjille, jotka ovat käyneet Duunitorin sivuilla katsomassa tietyn alan työpaikkailmoituksia. Eli jos potentiaalinen hakija on lukenut vaikkapa pääkaupunkiseudulla olevan myynnin avoimen position työpaikkailmoituksen, voimme tarjota hänelle Facebook-mainosten muodossa saman alueen vastaavien työtehtävien työpaikkailmoituksia.

3. Google-mainonta & remarketointi

Googlen Display-verkosto tavoittaa yli 90% internetin käyttäjistä. Google myös kerää käyttäjistään enemmän dataa kuin kenties yksikään muu toimija, joten mainontaa voidaan kohdistaa hyvinkin tarkasti paitsi normaalin display-mainonnan, myös remarketoinnin avulla. Eli aivan kuten Facebook-mainonnassa, myös Googlen mainosverkosto osaa näyttää käyttäjälle mainoksia sen perusteella, missä sivustoilla käyttäjä on aikaisemmin vieraillut.

Koska näin suuren ja kattavan mainosverkoston sivuuttaminen olisi tänä päivänä puhdasta hulluutta, luonnollisesti Duunitorilla hyödynnämme myös Googlen mainosverkostoa tavoittaaksemme parhaat työnhakijat. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tietyn alan ja paikkakunnan työpaikkailmoituksia lukeneille työnhakijoille kohdistetaan mainonnan avulla relevantteja saman alan työpaikkoja – esimerkiksi Youtubessa, Googlen hakukonesivustoilla tai millä tahansa sivustolla joka kuuluu Googlen mainosverkostoon (kuten edellä mainottiin, n. 90% internetin sivustoista kuuluu siihen tavalla tai toisella). Haastaviin positioihin käytämme tarvittaessa myös Googlen hakukoneessa hakusanamainontaa. Tämä mahdollistaa myös sellaisten työnhakijoiden tavoittamisen, jotka eivät käy Duunitorilla tai seuraa Duunitorin sosiaalisen median työpaikkayhteisöjä.

Duunitorin kävijädata mahdollistaa myös Googlen verkostossa ns. lookalike-yleisöjen luomisen mainontaa varten, aivan kuten Facebookissakin. Pystymme siis tavoittamaan samankaltaisista asioista kiinnostuneet ja samalla alalla työskentelevät henkilöt, mikä helpottaa entisestään passiivisten työnhakijoiden tavoittamista työpaikkailmoituksilla.

4. Manuaalinen ilmoitusten seuranta ja optimointi

Ostit työpaikkailmoituksen yrityksestä X, ja sen jälkeen laitat kädet ristiin, jotta ilmoitus tavoittaisi oikeat hakijat ja saisit jokusen hakemuksenkin. Kuitenkaan ostohetken jälkeen muutoksia ei tämän rekrytoinnin aikana ilmoitukseen ole luvassa – se joko toimii ja menestyy tai ei, ja seuraava mahdollisuus muutoksiin tulee silloin, jos ostat uuden ilmoituksen ja teet tarvittavat muokkaukset.

Kuulostaako tutulta?

Duunitori ei toimi näin. Kun ostat Duunitorilta työpaikkailmoituksen, saa ilmoituksesi aina dedikoidun henkilön, jonka tehtävänä on huolehtia työpaikkailmoituksesi menestyksestä. Mikäli ilmoituksesi ei saa tarpeeksi näkyvyyttä, laitetaan se näkyviin verkostossamme laajemmin. Mikäli ilmoitusta on näytetty, mutta hakijat eivät klikkaa sitä, tarkennetaan sen näkyvyyttä kohderyhmään paremmin sekä muutetaan ilmoituksen otsikkoa ja tekstejä. Ehkä se laitetaan myös johonkin toiseen yhteisöön näkösälle, sekä lisätään remarketoinnin budjettia, jotta saman alan työpaikoista kiinnostuneet ihmiset näkevät sen useammin Facebookiin kirjautuessaan. Mikäli ilmoitusta klikataan, mutta hakemuksia ei tule, olemme yhteyksissä teihin, jotta voimme yhdessä pohtia esimerkiksi yrityksenne ura/laskeutumissivun konversio-optimointia tai työnantajamielikuvan kohentamista. Meidän tehtävämme on saada sinulle vastinetta rahoillesi ja toimitamme siksi sinulle aina tarkan datan siitä, miten ilmoituksesi on menestynyt. Se on myös meidän etumme, jotta pystymme kehittämään palveluamme entisestään.

Siksi, että sinäkin saisit enemmän parempia hakijoita.